מחקר וביקורת

מחקר וביקורת​​

הרחב הכל
פרופ' ניסים מזרחי ופרופ' הדס מנדל

מה בין תלמיד מצטיין לחוקר מצטיין? לכאורה המעבר מ"תלמיד" ל"חוקר" הוא חלק מהתקדמות טבעית משלב אחד לשלב שני.

אך למעשה מדובר לא אחת בכניסה לארץ לא נודעת. כיצד מתכוננים למעבר מעולם מובנה ומאורגן לעולם בו אי וודאות ועצמאות הן שם המשחק? כיצד מתרגלים למציאות שבה הצלחה אינה כרוכה רק בהפגנת בקיאות ושליטה בחומרים אקדמיים קיימים, אלא תלויה ביכולת לברוא מחקר ובנחישות להשמיע קול מקורי מתוך דיאלוג עם מחקרים אחרים? ומהי אותה מציאות שבה קבלת ביקורת איננה אירוע נדיר אלא חלק מהמובן מאליו, ואיך לומדים לתרגם את האכזבה ממנה ללמידה ולהתפתחות? בפרקטיקום של המסלול למחקר ולביקורת אנו מנסים להפוך את מה שמוכר וידוע לכל חוקר וחוקרת לחוויית למידה מסודרת ומחזקת. דרך שיתוף הסטודנטים בהתנסויותינו האישיות בביצוע מחקר ובכתיבת מאמרים ודרך התנסות אישית של התלמידים בכתיבה מדעית, אנו מנסים לפתוח עבורם צוהר אל מאחורי הקלעים של מלאכת המחקר והפרסום האקדמיים וללמדם את אותם חוקים בלתי כתובים של שיח ואופני כתיבה הדרושים להכשרתם כחוקרים בעתיד.

 

הגר זוסמן

הגעתי אל לימודי הסוציולוגיה מתוך סקרנות ורצון להבין את העולם החברתי הסובב אותי, ומתוך רצון לפתח כלים ביקורתיים להתמודדות עם מגוון תופעות.

לפני התואר הראשון לא הבנתי מהי "סוציולוגיה" כפרופסיה, והמוטיבציה הראשון הייתה הסקרנות והרצון להרחיב אופקים. משום כך החלטתי ללמוד לצד התואר הראשון בסוציולוגיה גם תואר ראשון במשפטים מתוך תקווה לזכות בכלים שיאפשרו לי לא רק ללמוד על העולם, אלא גם להשפיע ולשנות אותו. לימודי התואר הראשון בסוציולוגיה העניקו לי בסיס אינטלקטואלי ותיאורטי שעורר את הרצון להעמיק וללמוד עוד, ולצד זאת סייעו לי ללמוד לחשוב בצורה ביקורתית, לאתגר את המובן מאליו ולחפש תשובות לשאלות שלפני כן כלל לא עלו על דעתי. בכל מקום אליו הסתכלתי מסביב, ראיתי שאלות סוציולוגיות שניתן לשאול. מיד בסיום התואר הראשון היה לי ברור שזה לא הסוף, אלא רק ההתחלה. מהרגע בו החלטתי להירשם ללימודי תואר שני, היה לי מובן מאליו שזה יהיה באוניברסיטת תל-אביב, ואופציה אחרת כלל לא עלתה על הפרק. ההיכרות שלי עם החוג מלימודי התואר הראשון שכנעו אותי כי זהו המקום המתאים לי. זהו ה"בית" האקדמי בשבילי, הן מבחינת האקלים האינטלקטואלי המעודד ביקורתיות וחדשנות; הן בגלל הסגל האקדמי שהינו מהשורה הראשונה; הן בגלל הסגל המנהלי הידידותי תמיד, התומך ומסייע; והן בגלל המגוון הרחב של תחומי עניין בהם עוסקים החוקרים בחוג. תוכנית מסלולי המ.א. מאפשרת לכל סטודנטית וסטודנט להתמקד ולקדם את השאיפות האקדמיות והמקצועיות שלהם בהתאם לתחומי העניין שלהם. מסלול מחקר וביקורת בסוציולוגיה מתאים במיוחד למי שמעוניין לפתח כישורים הנדרשים לצורך מחקר סוציולוגי ופיתוח של חשיבה תיאורטית וביקורתית מעמיקה. המסלול מספק מסגרת לפיתוח חשיבה ביקורתית, העמקת הידע התיאורטי, וכן בחינה ביקורתית של כלים מתודולוגיים ושיטות מחקר שונות. הפרקטיקום הייחודי למסלול זה, מציע לסטודנטים המתעתדים להמשיך בלימודים מתקדמים היכרות עם ה"שדה" האקדמי של הסוציולוגיה בארץ ובעולם; עם תהליכי כתיבה, שיפוט ופרסום של מאמרים בכתבי עת מובילים; עם דרכי הצגה ופיתוח של טיעונים, עם אסטרטגיות מתודולוגיות ורטוריות, עם דרכי התמודדות עם ספרות מחקרית קיימת. הפרקטיקום מהווה בין היתר "חממה" לשיתוף ברעיונות ולחשיבה וניסוח של שאלות מחקר.

 

ליאור שחר

הגעתי אל לימודי הסוציולוגיה מכיוון מאד לא שגרתי. אני רופאה במקצועי, ולאחר סיום ביה"ס לרפואה, סטאז' והתמחות, הרגשתי שמשהו חסר לי. לכל אורך המסלול ידעתי שיש דברים שמעניינים אותי מעבר לגוף, לביולוגיה. הרגשתי שהרפואה לא יכולה להיות מדע מדויק, שכן היא עוסקת בבני אדם. אי אפשר להתעלם מהרגשות, האמונות וההתנהגויות שלהם, כמו גם מהחברה שסביבם, התרבות, המדינה ומערכת הבריאות. אני מרגישה שכל אלו חשובים עבור הרופא לא פחות מאשר מסלולי העצבים וכלי הדם. במהלך ההתמחות התוודעתי לתחום הסוציולוגיה והבנתי שזו החוליה שחסרה לי. לאחר סיום ההתמחות פניתי לפרופ' ניסים מזרחי ויחד בנינו תכנית שתאפשר לי להשתלב בתכנית לתואר שני. התחלתי מקורסי השלמה של תואר ראשון, ולמדתי שפה חדשה. נהניתי מכל רגע. בתואר השני נרשמתי למסלול "מחקר וביקורת" מתוך כוונה להמשיך במחקר בתחום, והיות שלא רציתי להגביל את עצמי. הרגשתי שמסלול זה יאפשר לי מקסימום חשיפה ואפשרויות למידה ומחקר בהמשך, ולא יגביל אותי מבחינה תיאורטית או מתודולוגית. הפרקטיקום במסלול היה למעשה סדנה בכתיבה אקדמית, מיומנות חשובה מאין כמותה עבור מי שמתעתד לכתוב תזה ובוודאי למי שמעוניין להמשיך ולהתקדם במחקר. בשום מסגרת אחרת לא זכינו לקבל את הליווי הצמוד וההדרכה האישית שקיבלנו במסגרת הפרקטיקום, וזאת בזכות העבודה הממוקדת, בקבוצה קטנה, עם אנשי מקצוע מנוסים ומובילים בתחומם. בפרקטיקום זכינו גם לשוחח עם המרצים ולשמוע מכלי ראשון על תהליך החשיבה, הכתיבה והפרסום, על התמודדות עם אתגרים שונים בדרך, על קשיים ומהמורות ועל לקחים שהופקו. בקבוצה קטנה ובאוירה תומכת וידידותית הוזמנו להעלות שאלות, להתנסות, לטעות, לקבל ביקורת ולהתנסות שוב. למדנו חיפוש יעיל במאגרי מידע וקריאה נכונה של מאמרים, כיצד להציג ולפתח טענות, כיצב למצוא את הקול המקורי שלנו בתוך ים הספרות הקיימת ובהתייחס לה, וכיצד לנסחו בכתב לכדי טקסט עיוני ברמה אקדמית. התהליך היה מפרה ומעצים, ואני מרגישה שלמדתי המון. כיום אין לי ספק שליבי ומקומי בעולם המחקר הסוציולוגי, ואני רוכשת עוד ועוד כלים שיאפשרו לי להתפתח בו, ובהמשך להביא את הבשורה גם לעולם הרפואה.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף