• ראשי
  • ד"ר דורית קרת - המעבדה לקיימות חיובית

    המעבדה לקיימות חיובית ​​​​

    מה הקשר בין אושר לבין לשתות בבקבוק רב פעמי?  איך מערכת החינוך שלנו יכולה להשפיע על ההתנהגות הסביבתית שלנו? האם בתי ספר ירוקים משפיעים גם על שביעות הרצון מבית הספר?

    המעבדה לקיימות חיובית עוסקת בקשרים ההדדיים שבין מדיניות סביבה לבין פסיכולוגיה חיובית. פסיכולוגיה חיובית היא מדע שעוסק בחקר הגורמים שהופכים את החיים לאופטימליים, תוך התמקדות באספקטים שמובילים לאושר, הגשמה עצמית ושגשוג. מדיניות סביבה עוסקת בניסיון ליצור סביבה פיסית אופטימלית, תוך התמקדות בגורמים המשפיעים על איכות המרכיבים השונים של הסביבה הפיסית ובריאות האדם. קיימות חיובית היא תחום חדשני המחבר בין שני תחומים אלו. במעבדה לקיימות חיובית מתבצעים כיום המחקרים הבאים:

    • איפיון ומיפוי התחום החדשני
    • המנגנונים בהם בתי ספר מקדמים התנהגות סביבתית
    • ההבדלים בין בתי ספר ירוקים לבין בתי ספר שאינם ירוקים מבחינת מדדים של רווחה סובייקטיבית והתנהגות סביבתית
    • הקשר בין אימוץ טכנולוגיה סביבתית לבין משאבים אישיים

    אחד המחקרים שמתבצעים במעבדה הוא מחקר תלת שנתי שזכה למימון קרן ISF מעל 3000 תלמידים מ 46 בתי ספר שונים ברחבי הארץ ענו על שאלונים שמטרתם לבחון האם בתי ספר ירוקים משיגים את מטרותיהם ומצליחים לקדם התנהגות סביבתית בקרב תלמידים. המחקר מנסה לענות על מספר שאלות הקשורות לאופן ההשפעה של בית הספר על התלמידים. האם ההשפעה קשורה לסוג מסוים של תכנית לימודים?

    במחקר קודם מצאנו כי ההשפעה של הפעילות הסביבתית של בתי הספר על ההתנהגות הסביבתית של התלמידים קשורה לטיפוח תקווה. תקווה בהקשר זה נמדדת לפי התפיסה של התלמידים שיש מספר דרכים לפתור בעיה סביבתי וכן האמונה שלהם שיש ביכולתם לפתור את הבעיה. מצאנו כי כאשר תכנית הלימודים מגדילה את התקווה היא מצליחה בו זמנית גם להגדיל את יחס הרגשות החיוביים ביחס לשליליים (אחד המדדים של רווחה סובייקטיבית) וגם להגדיל את ההתנהגות סביבתית.

     

    אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
    UI/UX Basch_Interactive