מדריך הנחיה לתואר שלישי

מדריך הנחיה לתואר שלישי

 

לימודי הדוקטורט בחוג לתקשורת מבוססים על עבודה משותפת ומערך ציפיות הדדיות בין הדוקטורנט והמנחה. מטרת מסמך זה היא להבהיר את הציפיות הללו, ולהקנות דרכים לפתרון בעיות אפשריות.

 

1. מי בוחר מי (דוקטורנט או מנחה)?

הדוקטורנט בוחר את המנחה, אך גם המנחה בוחר את הדוקטורנט. לעיתים יועץ התואר השלישי יכול להיות מעורב בתהליך הבחירה. יש לקבל אישור על הבחירה מוועדת ההוראה של החוג. בין שאר הקריטריונים, על הדוקטורנט לוודא כי תחומי המחקר של המנחה תואמים במידה מסוימת את נושא הדוקטורט: הדוקטורנט לומד מניסיונו של המנחה בתחום, אם כי תהליך ההנחייה כרוך גם בלימוד של המנחה.

במידה ותחום המחקר של הדוקטורנט לא תואם דיו את תחומי המומחיות של המנחה, יש לדאוג למנחה נוסף (בתל אביב). הדוקטורנט יכול לסייע באיתור מנחה נוסף, אך האישור הסופי באחריותו של המנחה הראשי.

 

2. נהלים

לאחרונה חלו שינויים בתהליך הדוקטורט, בין היתר נוספה וועדה מלווה ו"מסלול ישיר" לדוקטורט. חשוב שהדוקטורנט והמנחה יכירו היטב את השלבים בתהליך. באחריות המנחה לוודא שהדוקטורנט פועל על פי את הכללים. המנחה תמיד יכול להיוועץ עם יועץ התואר השלישי או ישירות עם הועדה הפקולטטית.

 

3. חובות המנחה

3.1. על המנחה לסייע לדוקטורנט בבניית סקירת הספרות. בין היתר, תפקיד זה יכול לכלול עדכון הספרייה בנוגע לספרים חסרים, יצירת קשרים עם חוקרים שעשויים לעזור לדוקטורנט, או עדכון הדוקטורנט על כנסים ומענקים רלוונטיים. הדוקטורנט נדרש אף הוא לחפש מידע מסוג זה באופן פעיל, אך למנחה יש חלק מרכזי במיוחד בשלבי הדוקטורט המוקדמים.

3.2. על המנחה לתאם עם הדוקטורנט (בשלב א' וב') את מסגרת הזמן למסירת כל חלק בעבודה.

3.3. ככלל אצבע, הן הדוקטורנט והן המנחה נדרשים לתת מענה תוך זמן סביר ולא יעלה על חודשיים עבור משימות ומשובים בהיקף של טיוטת פרק (או הצעת המחקר), ועד ארבעה חודשים מקסימום לטיוטה של הדוקטורט השלם.

3.4 על המנחה לוודא שהדוקטורנט עומד במחויבויות הנדרשות מהחוג, אך לא להעמיס עליו בדרישות שאינן במסגרת תפקידיו כדוקטורנט (למעט מצבים בהם הדוקטורנט מועסק כעוזר מחקר או כעוזר הוראה).

 

4. תפקיד הדוקטורנט

4.1. על הדוקטורנט לעדכן את ​המנחה באופן שוטף על התקדמות עבודתו, על בעיות בהן הוא נתקל בדרך, ואם יש צורך בכך, ליצור קשר עם יועץ התואר השלישי.

4.2. על הדוקטורנט להיות מודע בשלב מוקדם מאוד לכל הנוגע לדרישות התוכנית, למועדים, למידע על מקורות מימון שונים (הוא יכול להעזר בחוג), וכן למדיניות האוניברסיטה בנוגע לכללי האתיקה ולהתנהלות מחקר תקינה.

4.3. חשוב לדון עם המנחה על יעדים מקצועיים לטווח הארוך. בין היתר, יש לחשוב יחד עם מי כדאי לדבר, מה והיכן כדאי לפרסם, באיזה כנסים כדאי להשתתף, אילו כישורים כדאי לפתח שיוכלו לשמש אותנו בעתיד, ועוד.

 

5.  תפקיד יועץ התואר שלישי

5.1. תפקידו של יועץ התואר שלישי הוא לוודא כי הדוקטורנטים והמנחים פועלים על פי ההנחיות. מעבר לכך, היועץ יכול לסייע במידה ומתגלים קושיים בתקשורת וביחסים בין המנחים לדוקטורנטים. הוא נדרש לענות במהירות לכל סוגיה שמתעוררת ולשמור במידת הצורך על חסיון מידע מול הדוקטורנט לחוד ומול המנחה לחוד.

5.2. החוג ינסה להבטיח כי היועץ התואר השלישי יהיה אחראי על העברת הסדנה לתלמידי הדוקטורט.

 

פרסומים

במהלך כתיבת הדוקטורט ואחריו, הדוקטורנט והמנחה יכולים לפרסם מאמרים יחד. באופן כללי, הדוקטורנט יהיה הכותב הראשון של המאמר בכדי שיוכל לקבל את הקרדיט העיקרי על העבודה. על הדוקטורנט לדון עם המנחה בשלב מוקדם מאוד של הכתיבה בכל הנוגע לציפיות לגבי פרסומים משותפים.

 

הגשת הדוקטורט לשיפוט חיצוני

מומלץ שהמנחים יתכוננו מוקדם לשלב הסופי של התזה: כתיבת חוות הדעת שלהם, חתימה על טופסים נדרשים, וזיהוי קוראים פוטנציאליים. כל אלו נדרשים להתבצע בטרם הדוקטורנט הגיש את הטיוטה הסופית. עבור דוקטורטים חדשים במסלול "ועדה מלווה" נדרש רק קורא אחד (לכן יש להמליץ ​​על שלושה לועדת האוניברסיטה). על הדוקטורנט לוודא שהדוחות של המנחה מוכנים בטרם הגשת ארבעת עותקי הדוקטורט למזכירות, ולאחר מכן להגישם למשרדי הועדה הפקולטטית.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive